» Almanach

Almanach

Działy:
» Co to jest RPG?
» Mistrz Gry
» Gracze
» Projektowanie gier
» Teoria RPG
» PBF
Wyświetlono rezultaty 41-80 z 130.

Savage Worlds: Magia i miecz

Wojownik, mag, kapłan, złodziej...

16-06-2012 21:29 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 2
Z okazji Dnia Darmowych Gier Fabularnych prezentujemy minidodatek Magia i miecz. Zawiera on dwadzieścia Przewag do systemu Savage Worlds, pomagających w tworzeniu typowych postaci ze światów fantasy. Umożliwiają one między innymi odpędzanie nieumarłych, wybieranie ulubionych wrogów i szukanie łupów...

Savage Worlds: Czary łączone

Dwa czary w jednym

16-06-2012 11:48 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 0
Z okazji Dnia Darmowych Gier Fabularnych prezentujemy Czary łączone. Tekst autorstwa Marka 'Planetourista' Golonki przynosi nowe zasady do systemu Savage Worlds, pozwalające w prosty sposób urozmaicić opcje dostępne postaciom poslugującym się czarami i zwiększyć możliwości, jakie daje magia. P...

Wolsung: Hekarra

Prehistoryczna gorseterrorystka

13-05-2012 00:58 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 0
Dżentelmeni od dawna wpadali przez piękne femme fatale w kłopoty, długi i w rozpacz, ale żeby w gorset? Ta kompromitująca pułapka czyha na nich dopiero od kilku tygodni, kiedy to słynny archeolog-awanturnik Jean Tadeusz odkrył grobowiec Hekarry, elfiej wiedźmy starszej nawet od eolskiej cywilizacji....

Dlaczego Quentin?

04-05-2012 01:04 | Michał 'rincewind bpm' Smoleń | Komentarze: 17
"Mamy przyjemność ogłosić rozpoczęcie XIV edycji konkursu na najlepszy scenariusz do gry fabularnej Quentin. Prace przysyłać można do 24 czerwca 2012 roku. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.quentin.rpg.pl". Mniej więcej taki news pojawił się kilka tygodni temu w kilku miejscach w sieci. T...

Wolsung: Upiory Opery

Artystyczne pasożyty

22-04-2012 00:11 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 12
Opera to teatr totalny. Taniec, śpiew, dekoracje i gra aktorów tworzą imponujące widowisko, które z hukiem przetacza się przez wszystkie zmysły widzów i wywołuje burze oklasków. Tworzenie czegoś tak pięknego musi być cudowne… prawda? Prawda, ale opera bynajmniej nie jest sielanką. Im bardziej...

Wolsung: graj pierwsze skrzypce!

Praktyczne porady dla początkujących Dam i Dżentelmenów

13-04-2012 01:32 | Radosław Jan 'dreamwalker' Ganczarek | Komentarze: 4
Cóż może być prostszego od stworzenia postaci do Wolsunga? Możemy przebierać w atutach, gadżetach, rasach i profesjach. Znajdzie się coś zarówno dla kreatywnych klimaciarzy jak i dla osób preferujących gotowe schematy, w które trzeba tylko tchnąć odrobinkę własnej inwencji, aby powstała gotowa posta...

Brawurowe bitwy

16-03-2012 00:46 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 30
Zasady uczestnictwa w wielkich bitwach z Savage Worlds są moim zdaniem eleganckie i warte wykorzystania na sesjach. By były jeszcze bardziej przydatne, stworzyłem dwie reguły dodatkowe. Pierwsza pozwala samotnej drużynie przedzierać się przez tabuny wrogów. Z kolei dzięki drugiej można zetrzeć się t...

Tworzenie mutanta do Neuroshimy

09-03-2012 01:11 | Paweł Sebastian 'Aesandill' Bogdaszewski | Komentarze: 4
Zapraszamy do lektury tekstu Tworzenie mutanta będącego rozwinięciem części neuroshimowego scenariusza Zabij mutanta, wyróżnionego w konkursie Quentin w roku 2009. Jest to szablon tworzenia mutantów, uwzględniający nowe pochodzenia, profesje, sprzęt (cyborgizacje), choroby (przypadłości) oraz, ocz...

Wolsung: Gadżeciarstwo

Rozszerzenie reguł gadżetów

02-03-2012 00:01 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 5
Gadżety są jednym z najciekawszych elementów Wolsunga, szalenie fajnym sposobem na nadanie postaciom kolorytu. Jeżeli chcesz jeszcze bardziej uwypuklić rolę niezwykłych przedmiotów w fabule, możesz wykorzystać poniższe zasady. Pierwsza z nich znacząco zwiększy ilość gadżetów pojawiających się na s...

Profesja: Erpegowiec

Ścieżki kariery erpegracza

27-01-2012 00:56 | Maciej 'Repek' Reputakowski | Komentarze: 16
Na podstawie prelekcji Magdaleny i Macieja Reputakowskich Pyrkon 2009 Jeśli jesteś Erpegowcem, to w twoim życiu nadejdzie taki moment, gdy na swoje hobby będziesz miał coraz mniej czasu. Będzie się to wiązać z nowymi obowiązkami, pasjami, zmianami priorytetów. Jeśli złapałeś erpegowego bakcyla, nie...

Jak pisać historię postaci

30-12-2011 00:28 | Maciej 'Feniks' Gorczyca | Komentarze: 20
Chyba większość Mistrzów Gry podczas tworzenia postaci przez gracza oczekuje od niego jakiejś historii bohatera. W tym miejscu pojawia się problem, bowiem nie ma jednego ustalonego szablonu takiej historii. Część podręczników sugeruje stosowanie pamiętnika z listą kilku do kilkunastu pytań, na które...

Konfrontacje w Wolsungu

11-11-2011 00:33 | Jacek 'Cooperator Veritatis' Radzymiński | Komentarze: 4
Konfrontacje to kluczowe momenty każdego scenariusza w Wolsungu. Większa część mechaniki została ułożona z myślą o nich. Zgodnie z podręcznikowymi sugestiami w ciągu jednej sesji powinny mieć miejsce trzy takie sceny, najlepiej po jednej każdego typu. To właśnie w trakcie konfrontacji najłatwiej poc...

Granie kanoniczne

Prawdziwe granie, a nie jakieś tam…

07-10-2011 09:42 | Julian 'Mayhnavea' Czurko | Komentarze: 92
Do napisania tego tekstu zainspirowała mnie sytuacja powtarzająca się w cyklach od czasów moich pierwszych kontaktów z fandomem RPG, czyli działania na liście dyskusyjnej Legendy Pięciu Kręgów około 10 lat temu. A były to rzucane co jakiś czas w kierunku współdyskutantów słowa, że ""nie grają w praw...

Socratic Design, część 6

01-10-2011 00:35 | | Komentarze: 0
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Szósta, ostatnia antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie...

Socratic Design, część 5

17-09-2011 00:26 | | Komentarze: 0
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Piąta antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie znajdują s...

Socratic Design, część 4

03-09-2011 19:07 | | Komentarze: 7
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Czwarta antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie znajdują...

Socratic Design, część 3

20-08-2011 00:07 | | Komentarze: 0
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Trzecia antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie znajdują...

Socratic Design, część 2

06-08-2011 14:58 | | Komentarze: 0
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Druga antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie znajdują s...

Socratic Design, część 1

23-07-2011 15:54 | | Komentarze: 3
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Pierwsza antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie znajduj...

Wolsung w praniu: efekciarstwo

Nowe sztuczki, które ubarwią twoją wolsungową sesję!

05-03-2011 15:42 | Michał 'von Mansfeld' Przygodzki | Komentarze: 16
Jak każdy (grający) wie, w Wolsungu najczęściej przeżywa się spektakularne przygody, rozwiązuje misterne i nietypowe intrygi bądź podejmuje nadzwyczajne wyzwania. Oczywiście każdy gra jak chce, tutaj jednak powołuję się na domyślną konwencję Wolsunga, a przynajmniej wszelkiego rodzaju inspiracje, pr...

Obrazkowy konkurs: I miejsce

I miejsce w konkursie sekcji PBF

24-12-2010 14:45 | malahaj | Komentarze: 3
Poniższa praca otrzymała I miejsce w obrazkowym konkursie sekcji PBF. Obrazek znajdziesz pod tym adresem. – Niżej! Niżej włócznie i szybciej, psia mać! Szybciej ostrym machać! Niżej włu... Ehh.... – Następnych dwóch mamy już chyba z głowy – No co ty nie powiesz? Mamy ich dość....

Obrazkowy konkurs: II miejsce

II miejsce w konkursie sekcji PBF

24-12-2010 14:42 | Nagmar | Komentarze: 3
Poniższa praca otrzymała II miejsce w obrazkowym konkursie sekcji PBF. Obrazek znajdziesz pod tym adresem. Gęsty, ciemny las, budził się do życia, gdy leniwe snopy światła przebijały się przez korony drzew, dosięgając zroszonych roślin. Panowała cisza, od czasu do czasu zmącona porannym śpiewem dz...

Obrazkowy konkurs: Róża i hiacynt

III miejsce w konkursie sekcji PBF

24-12-2010 14:35 | Rodriguez | Komentarze: 5
Poniższa praca otrzymała III miejsce w obrazkowym konkursie sekcji PBF. Obrazek znajdziesz pod tym adresem. „Róża i Hiacynt” W bezksiężycową, ciemną noc W królestwie elfów mrocznych Miał miejsce krwawy bój - - bez świadków naocznych Rozbrzmiały pieśnią mieczy Zgrzytem i szczękiem sta...

Wywiad z Klebernem

O sesjach PBF z prowadzącym "Po chwałę i złoto"

14-09-2010 17:22 | Nefarius | Komentarze: 0
Od jak dawna prowadzisz sesje PBF? Dobre pytanie. Tak na poważniej zająłem się tym mniej wiecej od maja zeszłego roku. Wcześniej prowadziłem sesję jeszcze na forum dnd.pl. Potem nastąpiła długa przerwa z powodu spraw zawodowych. Zatem można określić mój staż w prowadzeniu sesji na forach na półt...

Wywiad z Bielonem

O PBF z jednym z najbardziej doświadczonych prowadzących w polskiej sieci

14-09-2010 17:22 | Nefarius | Komentarze: 0
Na początek wywiadu spytam, skąd sławny Bielon wziął tyle chęci i sił na stworzenie i opisanie Bissel? To masa roboty, która chyba wymaga ogromnego zapału i potężnego samozaparcia? Nie było tworzenia Bissel. Było tworzenie jednej maleńkiej osady, w jednym heksie, na ogromnej mapie GH. By mieć ka...

Jak poprowadzić czarny kryminał?

O doborze settingu, nastroju, bohaterów, wątków i mechaniki.

05-09-2010 16:26 | Michał 'rincewind bpm' Smoleń | Komentarze: 26
Brudne ulice rozległej metropolii. Deszczowe chmury wiecznie zasłaniające słońce. Podrzędny bar, schronienie narkomanów, prostytutek i hazardzistów. Wysmakowana rezydencja bogacza, który pod maską pracowitego filantropa ukrywa najgorsze łotrostwa, o jakich nawet nie śniło się prostym chuliganom z bi...

Jeszcze raz o podstawach PBF

02-08-2010 22:56 | Michał 'Morel' Azarewicz | Komentarze: 7
Poniższy artykuł jest swego rodzaju kontynuacją dwóch wcześniejszych tekstów wprowadzających w świat sesji PBF. Nie mam zamiaru powtarzać tego, co już wcześniej opisali moi koledzy, gdyż wyjaśnienia, jak zacząć uczestniczyć w sesji rozgrywanej na forum, są w moim przekonaniu dostatecznie klarowne. P...

Wprowadzenie do PBF – część II

Praktyczne wskazówki o grze przez forum

25-06-2010 10:37 | | Komentarze: 0
Tu zapoznasz się z pierwszą częścią artykułu. 1. Wprowadzenie Witaj w drugiej części artykułu o podstawach sesji forumowych. Pierwszy odcinek poruszał głównie podstawowe zagadnienia z tej tematyki. Tutaj dowiesz się więcej o prowadzeniu własnej rozgrywki. Otrzymasz także garść porad technicznych, p...

Wstęp do starej szkoły RPG

Graj jak w latach 70.

19-06-2010 11:40 | | Komentarze: 37
Wstęp do starej szkoły RPG to tłumaczenie artykułu "A Quick Primer for Old School Gaming" Matta Fincha, autora Swords & Wizardry. Tekst opowiada o specyfice starszego podejścia do gier fabularnych, w którym zasady są jedynie ramą dla opowieści i nie starają się odwzorować każdego szczegółu świata pr...

Wprowadzenie do sesji forumowych (PBF)

09-05-2010 00:00 | | Komentarze: 18
Wprowadzenie Niemal każde forum poświęcone grom RPG ma swój własny dział dla sesji forumowych. Niestety, takie rozgrywki są często traktowane po macoszemu, jako gorszy gatunek RPG. Nie pojawiają się żadne artykuły wspierające takie sesje, nie ma pod nie rozpisanych przygód, nie ma poradników. I wre...

Storytelling a gra z mechaniką

O złotym środku pomiędzy skrajnościami

17-04-2010 21:16 | | Komentarze: 27
Większość RPG-owców prędzej czy później dochodzi do refleksji: "Przecież mam wyobraźnię. Po co mi mechanika?". Warto sobie na to pytanie odpowiedzieć. Mechanika ma liczne zalety, a przy tym ogranicza rozgrywkę na zasadzie umowy społecznej. Jej wprowadzenie opierać się musi na porozumieniu wszystkic...

Romanse na sesji dla początkujących

... dlaczego ich nie wprowadzamy i jak to zmienić

21-03-2010 20:50 | Michał 'rincewind bpm' Smoleń | Komentarze: 18
Mój pierwszy raz Z moją standardową drużyną gramy regularnie od czasów gimnazjum, a więc przynajmniej pięć lat. Prowadzeniem wymieniamy się dosyć często, zawsze któryś z nas ma w zanadrzu gotową przygodę. Kiedy więc z powodu nieobecności jednego z kolegów nie mogliśmy kontynuować kampanii w Klanarc...

Graj konwencją – cz. V

Potworne śledztwo w PRL-u (ciąg dalszy)

14-02-2010 02:47 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 8
Poniższy artykuł jest bezpośrednią kontynuacją czwartej części cyklu. Już po jej napisaniu Maciek Reputakowski zwrócił mi uwagę na dwie rzeczy, które warto uzupełnić. Po pierwsze, każda struktura fabularna jest ściśle związana z pewnym typem bohatera. W naszym wypadku jest to ktoś, kto tropi ślady...

Graj konwencją – cz. IV

Potworne śledztwo w PRL-u

28-01-2010 08:46 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 14
Poniższy artykuł, najbardziej praktyczny i warsztatowy ze wszystkich powstałych do tej pory, stanowi czwartą część cyklu o znaczeniu konwencji w grach fabularnych. Różni się nieco od poprzednich – przede wszystkim zawiera przykłady spoza świata Supernatural. Uznałem bowiem, że wolę pisać o kon...

Graj konwencją – cz. III

Znam już konwencję. Co z nią zrobić?

31-12-2009 17:56 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 14
W poprzednich częściach cyklu (pierwszej i drugiej) mogliście przeczytać o tym, czym jest konwencja i jaką rolę odgrywa w grach fabularnych, a także zapoznać się z analizą konwencji serialu Supernatural. Teraz będę już pisał wyłącznie o tym, jak przekładać tę wiedzę na sesje RPG; od teorii literatur...

Droga Scenarzysty

Proces tworzenia na przykładzie przygody do Legendy Pięciu Kręgów

24-12-2009 14:17 | MEaDEA | Komentarze: 30
"Droga Scenarzysty to połączenie zarysu przygody do Legendy Pięciu Kręgów oraz opis procesu konstruowania scenariusza. Tekst zawiera zbiór porad, jak przygotować podstawę, na której później wzniesiony zostanie szczegółowo rozpisany scenariusz do gry fabularnej. P...

Graj konwencją - cz. II

Winchesterowie w kręgu akcji

01-12-2009 15:28 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 10
W poprzedniej części cyklu opowiadałem o znaczeniu konwencji w komiksach, książkach, filmach i grach fabularnych. Tym razem piszę nieco więcej o rodzajach konwencji i jej niektórych elementach, aby podkreślić wagę wzajemnego dostosowania postaci i wydarzeń; potem przedstawiam konwencję fabularną pie...

Graj konwencją – cz. I

O roli umów niepisanych

24-11-2009 22:26 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 29
Poniższy tekst otwiera krótki cykl artykułów, w których będę próbował pokazać, jak przydatne jest w praktyce literaturoznawcze podejście do gier fabularnych. Zaczynam od pojęcia konwencji i omówienia jej roli w literaturze i filmie, a następnie w RPG. Ta część cyklu ma charakter wstępny i sama w sob...

Almanach Scenarzysty cz. II

Jak spisać scenariusz: realizacja

22-02-2009 23:10 | Maciej 'Repek' Reputakowski | Komentarze: 12
Tekst powstał na podstawie prelekcji Magdaleny i Macieja Reputakowskich, która znalazła się w programie konwentu Imladris w roku 2007. Autorzy dziękują wszystkim osobom, które wzięły udział w spotkaniu. To jest druga część artykułu poświęconego pisaniu scenariuszy. Jeśli chcesz zapoznać się z rozważ...

Almanach Scenarzysty cz. I

Jak spisać scenariusz: przygotowania

18-02-2009 01:52 | Maciej 'Repek' Reputakowski | Komentarze: 55
Tekst powstał na podstawie prelekcji Magdaleny i Macieja Reputakowskich, która znalazła się w programie konwentu Imladris w roku 2007. Autorzy dziękują wszystkim osobom, które wzięły udział w spotkaniu. Spis treści Cześć pierwsza: I. Parę słów wstępu II. Czym jest scenariusz do gry fabularnej? III....
ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.