» Almanach

Almanach

Działy:
» Co to jest RPG?
» Mistrz Gry
» Gracze
» Projektowanie gier
» Teoria RPG
» PBF
Wyświetlono rezultaty 81-120 z 130.

Granie po omacku

Nie grymaś, opisuj

22-12-2008 19:17 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 23
Moja niedawna przeprowadzka do Lublina wymusiła na mnie zmianę erpegowych przyzwyczajeń. Przez ostatnie kilka miesięcy zdarzyło mi się grać sesje (lub po prostu rozmawiać) z ludźmi, z którymi wcześniej nie grałem. Pozwala to zweryfikować tezę postawioną przez Jamesa Wyatta w Podręczniku Mistrza Podz...

Licencja na zabijanie

Czyli dlaczego czasem warto dać zginąć postaci gracza

05-12-2008 18:03 | Jan 'Johny' Pawlak | Komentarze: 48
Niniejszy tekst przeznaczony jest dla Mistrzów Gry. Znajdziecie w nim informacje jak zabijać postacie podczas sesji w taki sposób, by wasi gracze nie mieli wam tego za złe. Dowiecie się, kiedy dany bohater ma zginąć, jak używać w tym celu kostek i dlaczego śmierć herosa nie musi być znacząca z punkt...

Cel przygody

O planowaniu scenariuszy

25-11-2008 12:35 | Karczmarz | Komentarze: 35
Na ostatnim wykładzie z Instytucji Gospodarki Rynkowej profesor zadał pytanie, które nie wiedzieć czemu poruszyło w mojej głowie erpegowe trybiki. Otóż podczas mądrego wywodu na temat Teorii Kontraktu pojawił się aspekt planowania. Tu profesor zatrzymał się na chwilę i zaczął dowodzić, że sam proces...

Warsztat dedekowca

Jak Gerard robił planszę do D&D i co z tego wynikło

10-10-2008 16:11 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 20
Zapewne wiecie, jak to jest. Postacie stworzone, przygoda wymyślona – czas grać! Zaraz… czegoś nam jeszcze brakuje. W 4 edycji D&D oprócz standardowych akcesoriów (podręczniki, karty postaci, kostki, ołówki i gumki) do gry potrzeba czegoś więcej. Jeśli zamierzamy w pełni wykorzystać zal...

Na celowniku

04-08-2008 18:00 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 17
Słowem wstępu Poniższy artykuł stanowi poradnik radzący Narratorowi, jak ubarwić sesje, które toczą się dookoła zabójstw. W swoim poprzednim artykule pt. Śladami zbrodni, omawiałem postacie psychopatycznych morderców. Ten tekst dotyczy z kolei sytuacji, w której gracze wcielą się w postacie rządowy...

RPG bez MG?

O systemach z nieklasycznym podziałem narracji

01-08-2008 12:01 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 46
Wbrew temu co mogłoby się nam wydawać gry fabularne to hobby, które w trakcie swojej historii nieustannie się zmienia. Kiedy my gramy sobie w nasze klasyczne erpegi, awangarda projektantów gier zza wielkiej wody od dawna bawi się już nowym wynalazkiem – grami bez Mistrza Gry. Podobnie jak ich...

Dungeon crawl okiem gracza

Część I: Przygotowania

29-07-2008 23:59 | Michał 'von Trupka' Gola | Komentarze: 23
Wprowadzenie Krwawy blask obnażonej klingi, strzała z hukiem przebijająca pancerz, kwaśny odór palonego magią ciała, zimny dotyk złota i słodki smak wzrastającej potęgi - setki bohaterów przemierzały podziemne korytarze w ich poszukiwaniu. Niektórzy byli niepokonanymi maszynami do walki, wciąż dążąc...

Bohater filmowy

24-05-2008 01:49 | Karczmarz | Komentarze: 6
O tworzeniu postaci napisano wiele. Mieliśmy artykuł pomocny przy tworzeniu postaci wiarygodnej głównie od strony przeszłości i relacji z otoczeniem. Mieliśmy artykuł o tworzeniu postaci na kolanie, bez zbędnych przygotowań. Dziś chciałbym podzielić się z wami uwagami i radami wyczytanymi w książecz...

Zróbmy sobie sesję

17-04-2008 23:34 | Karczmarz | Komentarze: 9
Ostatnio trochę myślę nad scenariuszami. To całkiem śmieszna sprawa, że trochę już ich w życiu napisałem, a mimo to nie gram w nie. Niby nic dziwnego, że nie gram w to, co piszę, ponieważ prawdopodobnie rozegrałem to już wcześniej i obecnie nie muszę ponownie rozgrywać tej samej opowieści, ale nie c...

Strach się bać

O horrorze w Świecie Mroku

20-03-2008 16:58 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 17
Świat Mroku wydaje się być doskonałym systemem do poprowadzenia horroru. Stylistyka podręcznika, ilustracje, zawarte w nim wstawki fabularne czy pomysły na przygody doskonale do tego nastrajają. Problem polega na tym, by ów nastrój i fajne inspiracje umieć zaprezentować na sesji. Jeśli jednak nie wi...

Po co komu GNS?

Rozważania o najpłodniejszej teorii RPG

14-03-2008 02:10 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 9
W internetowych dyskusjach o grach fabularnych przewija się nieustannie. Jeżeli chcemy stawać w szranki z poważniejszymi dyskutantami wypada choćby pobieżnie wiedzieć czym jest. Teoria GNS – wygląda na to, że rozsiadła się u nas wygodnie i ma zamiar zostać na dłużej. Mimo to dla wielu pozostaj...

Postać improwizowana

Odmienne spojrzenie na kreację postaci

27-02-2008 04:21 | Karczmarz | Komentarze: 7
Wyobraźcie sobie scenariusz, dopracowany do perfekcji, idealnie dobrane do niego postacie, opowiadający poruszającą historię... historię, która musi się wydarzyć. Musi i nic tego nie zmieni. Żadne pomysły graczy, nowe idee, alternatywne działania, nic nie przeskoczy założeń ścieżki scenariusza. Smut...

Zalety stopniowego rozwoju

Druga część dwugłosu

09-02-2008 02:05 | Karczmarz | Komentarze: 6
Czytając felieton kaduceusza poświęcony koncepcji "od zera do bohatera", nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że autor straszy. Straszy, ostrzega, stawia tabliczki "Nie deptać trawników!", wrzuca system powolnego rozwoju do worka ze złem całego świata. Tylko czy aby na pewno jest przed czym ostrzegać? Cz...

Co mnie uwiera w od zera do bohatera?

Pierwsza część dwugłosu

08-02-2008 03:55 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 31
Systemy RPG rozmaicie podchodzą do kwestii rozwoju bohatera. W jednych musimy mozolnie zdobywać punkty doświadczenia powoli rozbudowując arsenał swojej postaci, w innych już na początku gry możemy stworzyć herosa o niebagatelnej potędze. Rozwiązanie, znane jako "od zera do bohatera" zaliczymy do tej...

Jak zostać Mistrzem?

Mistrzem Mistrzów, oczywiście

25-01-2008 01:41 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 14
W moim poprzednim artykule, poświęconym Pucharowi Mistrza Mistrzów, relacjonowałem jego odsłonę, która miała miejsce na Polconie 2007. Niedługo czeka nas następny Puchar - tym razem na konwencie Pyrkon. Ten tekst powstał po to, by zachęcić was do wzięcia udziału w tej imprezie. Nie będę jednak pisał...

Zasada 1k20

Wprowadź do swojej gry trochę losowości!

18-01-2008 06:07 | Karczmarz | Komentarze: 34
Jedną z podstawowych funkcji mechaniki każdego systemu RPG jest rozwiązywanie kwestii losowych. Nasza postać posiada pewne współczynniki, których znaczenie sprowadza się w uproszczeniu do określenia prawdopodobieństwa sukcesu podejmowanej czynności. Niezależnie od wysokości poszczególnych cech, zaws...

Erpegowe podsumowanie 2007: autorki

Autorkowy rok 2007: Obiecująco

11-01-2008 16:00 | Jarosław 'beacon' Kopeć | Komentarze: 27
Koniec roku jest zawsze porą podsumowań, które nie omijają sceny systemów autorskich. Twórcy-amatorzy w dalszym ciągu projektują swoje gry, komentują cudze, wykłócają się na forach i chwalą się na blogach. Polska scena autorkowa w dalszym ciągu żyje i ma się dobrze. Jej główną ostoją jest w dalszym...

Jak rozmawiać z graczami?

11-12-2007 12:40 | Karczmarz | Komentarze: 14
W czym problem? Nie odkryję Ameryki stwierdzając "Warto rozmawiać". Nawet pan Janek Pospieszalski nie może rościć sobie prawa do tej zacnej sentencji. Większość z nas zgodzi się z tezą, że potrzebne są rozmowy o tym co się na sesji dzieje, o tym co się nie dzieje, a powinno się dziać, wreszcie o ty...

Umiejętność: zapchajdziura

07-11-2007 11:35 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 34
Mit mówi, że niemal każdy Mistrz Gry prędzej, czy później angażuje się w tworzenie systemu autorskiego. A jako, że teksty o RPG czytają głównie Mistrzowie Gry, obecny artykuł przeznaczam właśnie dla twórców własnych systemów. Chciałbym przedstawić wam niebezpieczeństwo zapchajdziur. Złe rozłożenie...

Tworzenie wiarygodnych psychologicznie bohaterów

Czyli drobna pomoc w obmyślaniu postaci

22-08-2007 15:01 | Michał 'bukwa' Bukowski | Komentarze: 33
Poniższy tekst ukazał się pierwotnie na łamach serwisu dnd.pl. Aktualna jego wersja została powtórnie zredagowana przez redaktorów serwisu Poltergeist i opublikowana za zgodą autora. Wylosowanie współczynników dla postaci jest jedynie pierwszym etapem jej tworzenia. Najbardziej istotna część tego pr...

Jak konstruować filmowe sesje RPG

16-08-2007 14:49 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 21
Wielu Mistrzów Gry pragnie prowadzić sesje, które swym stylem i rozmachem będą u graczy wywoływać wrażenie, że znaleźli się w kinie i oglądają doskonałe dzieło filmowe. Takie sesje często zwiemy właśnie filmowymi. Niestety, jest to dość wymagający rodzaj rozgrywki i nie każdemu Mistrzowi Gry udaje s...

Neuroshima Reloaded #1

13-08-2007 14:42 | Łukasz 'Deckard' Lenard | Komentarze: 19
Neuroshima powoli zmierza w stronę kolejnej rocznicy obecności na rynku. Niestrudzenie prze do przodu, pomimo oskrzydlającej konkurencji, zmian w grach fabularnych i ofensywy gier planszowych. Podróż ta na razie wydaje się być potencjalnie nieprzerwana. Dopóki wciąż wyczerpywane są nakłady, dopóty b...

El finale grande

o finałowych sesjach traktat krótki

07-08-2007 15:37 | Jarosław 'beacon' Kopeć | Komentarze: 15
O ile dobre trzęsienie ziemi na początku sesji potrafi sprawnie wciągnąć graczy w fabułę i nastrój sesji, o tyle udany finał może sprawić, że zostanie ona zapamiętana po wsze czasy. Poniższy tekst ma na celu przedstawić kilkustopniowy proces, który pozwoli skonstruować niezapomniane zakończenie poj...

Narratywistyczna rewolucja

17-07-2007 08:45 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 106
Ostatnimi czasy na forach internetowych można usłyszeć rozmaite ciekawe terminy, które przywędrowały do nas zza wielkiej wody. Zdecydowana większość z nich pochodzi z tak zwanej teorii GNS. Jej powstanie zapoczątkowało falę innowacyjnych systemów, które nieźle namieszały w postrzeganiu naszego hobby...

Rozgrywka RPG jako umowa społeczna

02-07-2007 14:11 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 8
W przypisie do mojego artykułu o cierpieniu zdefiniowałem pojęcie umowy społecznej w odniesieniu do gier fabularnych jako nieformalne porozumienie zawarte pomiędzy uczestnikami sesji, określające jej zasady i regulujące przebieg rozgrywki. Pomimo upływu czasu, uważam, że definicja ta w większości n...

Opisy, opisy, opisy

27-06-2007 11:58 | | Komentarze: 27
Artykuł inspirowany dyskusją z wątku o analogicznym tytule na Forum Serwisu Poltergeist. Po pierwsze - czym jest opis podczas sesji RPG? Jest obiektywnym, lub subiektywnym (z punktu widzenia postaci), przedstawieniem otoczenia, przedmiotów, zdarzeń, charakteryzacją tła i postaci, także pobocznych....

Autorytet – wielkie słowo przy małym stoliku

09-06-2007 22:14 | Łukasz 'Deckard' Lenard | Komentarze: 48
Jeżeli kiedykolwiek zostanie spisana encyklopedia RPG, jednym z pierwszych haseł jakie niewątpliwie zostaną w niej omówione, będzie "Autorytet". Na dobrą sprawę jest to najistotniejszy czynnik kształtujący obraz chyba każdej sesji RPG na świecie. Co ciekawe, choć ważny, niemal nigdy nie zostaje omów...

Bajkowe stworki w konwencjach fantasy

16-05-2007 22:50 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 60
Mroczny i niebezpieczny świat pełen intryg i niebezpieczeństw. Bohaterowie, weterani upadłego świata o wyraźnie zarysowanym profilu psychologicznym. System nastawiony na eksplorację psychiki postaci, na dylematy moralne, walkę z własnymi koszmarami. Opisy budują atmosferę ciężkiego dark fantasy, ilu...

Ciebie tam nie ma...

czyli gdzie dwóch gra a trzeci siedzi

21-04-2007 22:08 | Łukasz 'Deckard' Lenard | Komentarze: 8
Nieważne w które systemy graliście, nieważne ile już lat, czy zaczynacie, czy kończycie – podstawą w grach fabularnych są indywidualne relacje. Kiedy przygoda koncentruje się na jednym bohaterze, pierwsze skrzypce są w rękach gracza i MG. Kiedy część postaci graczy toczy ważną debatę, od które...

Koncepcje czarowania w systemach fabularnych

29-01-2007 20:24 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 49
Jednym z atrybutów gatunku fantasy jest magia - element, który w fizyce nibyświata spełnia rolę alternatywnej siły, a dla czytelnika lub uczestnika zabawy fabularnej jest jednym z bardziej charakterystycznych i eksploatowanych motywów. Dziś chciałbym opowiedzieć wam nieco o tej dziedzinie, gdyż pomi...

Muzyka na sesji

Ciężkie początki

25-01-2007 21:14 | Szymon 'neishin' Szweda | Komentarze: 16
W czasopismach branżowych wiele już napisano o używaniu muzyki na sesji, ale było to tak dawno, że najstarsi górale zdążyli już o tym zapomnieć. Były to czasy, kiedy podejście do gier fabularnych było ociupinkę inne, nie mówiąc już o tym, że młodsze pokolenie graczy ma jednak ograniczony dostęp do t...

Koffany PamiętnichQ

O pamiętnikach postaci

11-01-2007 17:26 | Jarosław 'beacon' Kopeć | Komentarze: 10
Wielokrotnie zastanawiałem się nad ciekawymi sposobami ubarwiania sesji kolorem1 i tym, jak aktywnie włączyć graczy do tego procesu. Kiedyś, grając w Warhammera, zaproponowałem, żeby składali swojemu przełożonemu ze straży miejskiej Altdorfu raporty z postępów w prowadzonym śledztwie. Zabieg ten mia...

Ileż ja muszę ścierpieć, żeby się nacierpieć!

Cierpienie jako styl gry

21-12-2006 19:31 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 18
Przez lata słowami najlepiej opisującymi styl gry sporej części polskich erpegowców były "mrok i cierpienie". Dziś częściej używane są w znaczeniu pejoratywnym, mającym na celu wykpienie dyskutanta. Stało się tak ze względu na promowanie "cierpiętnictwa" jako jedynego słusznego stylu gry. Piłeczka z...

Systemy autorskie

21-11-2006 22:05 | Sławomir 'Zuhar' Wrzesień | Komentarze: 9
Określenie "system autorski" jest równie popularne, co nieprecyzyjnie zdefiniowane. Gdyby zapytać osobę zajmującą się "autorkami" o podanie przykładów, z biegu wyliczyłby kilka, jeżeli nie kilkanaście pozycji. Z całą pewnością przynajmniej jedna z nich budziłaby kontrowersje. Czy Wolsung to system a...

Jak napisać raport z sesji

Erpegowa praca domowa

15-11-2006 15:51 | Jakub 'Urko' Skurzyński | Komentarze: 20
Sesja RPG na ogół trwa od czterech do sześciu godzin. W tym czasie, zależnie od preferencji, uczestnicy zabawy skupiają się na wcielaniu w postacie, tworzeniu ciekawej historii, rozgrywaniu ekscytujących walk, słowem - na tym, co sprawia im największą frajdę. Po zakończeniu sesji przeważnie chwilę r...

Dekalog Mistrza Gry: v.2.0, wydanie drugie rozszerzone

Z cyklu Wyważanie otwartych drzwi: Reguły gry

15-10-2006 15:51 | Maciej 'Repek' Reputakowski | Komentarze: 8
(artykuł powstał przy współpracy z uczestnikami konwentu Magikon i był tworzony z myślą o publikacji w Magii i Mieczu, w skróconej wersji ukazał się na stronie www.q10.rpg.pl) Uwaga: Podejście, które przedstawiamy w poniższych dekalogach to nasza propozycja. Istnieją różne interpretacje mechanizmó...

Almanach Gracza: Nowa Odsłona

Z cyklu Wyważanie otwartych drzwi: Reguły gry

15-10-2006 15:13 | Maciej 'Repek' Reputakowski | Komentarze: 28
(artykuł powstał przy współpracy z uczestnikami konwentu Magikon i był tworzony z myślą o publikacji w Magii i Mieczu, w skróconej wersji ukazał się na stronie www.q10.rpg.pl) Dlaczego i po co, czyli wstęp Istnieje kilka przyczyn powstania poniższego tekstu. Z oczywistych powodów pomijamy względy...

Poetyka krwi w grach fabularnych

20-09-2006 22:39 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 18
"Nie wiem czemu, ale w kręgach, w których się obracam Wilkołak: Apokalipsa nie cieszy się zbytnim poważaniem. Gracze uważają go za grę dla półgłówków, którzy w RPG widzą tylko okazję do ukazania swoich najbrutalniejszych zachowań. Z jednej strony to prawda, bo gracze nieodpowiedzialni, nie potrafiąc...

Niezależne gry fabularne - Indie RPG

25-06-2006 20:39 | Radek 'Drozdal' Drozdalski | Komentarze: 46
Wyjaśnienie, czym są Indie RPG, czyli "gry niezależne", należy zacząć od rozwiania pewnych mitów - mianowicie gry Indie są często mylone z przedstawicielami tak zwanej "nowej fali RPG". Nowa Fala (ang. New Style) była eksperymentem (zakończonym moim zdaniem klapą), który miał za zadanie rozpocząć re...

Perfect HGM

Czyli jak zostać najlepszym Heroic Game-Masterem...

19-12-2005 19:42 | Piotr 'Rebound' Brewczyński | Komentarze: 39
W tekście, który właśnie czytacie postaram się podać parę wskazówek dotyczących "mistrzowania" w grze Dungeons & Dragons. Owe przemyślenia nie wynikają li tylko z abstrakcyjnych pomysłów, ale także z idei zastosowanych w praktyce, a co za tym idzie – przetestowanych. Prawdopodobnie o niektó...
ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.