7 miliardów igieł #1 i #2
Nobuaki Tadano zadebiutował one shotem Hikikomori: Headphone Girl, który został opublikowany w 2007 roku w miesięczniku Comic Flapper. Krótka opowieść o nastoletniej dziewczynie odcinającej się od otoczenia za pomocą słuchawek na uszach szybko zyskała uznanie wśród czytelników i krytyki, a autor został laureatem nagrody magazynu Comic Flapper w kategorii New Artist Award. Rok później na łamach tegoż magazynu ukazał się pierwszy odcinek komiksu 70 Oku No Hari, dla którego historia Hikikomori stanowiła swoiste preludium. Oparty na motywach debiutanckiej powieści amerykańskiego pisarza hard science fiction Hala Clementa pt. Needle z 1950 roku komiks okazał się być sukcesem komercyjnym i artystycznym nie tylko w Japonii. W Stanach Zjednoczonych cała historia ukazała się w postaci czterech tomów nakładem wydawnictwa Vertical pod tytułem 7 Billion Needles. W 2011 roku manga Nobuakiego Tadano została nominowana do Nagrody Eisnera w kategorii Best Adaptation from Another Work.
Dziewczyna w słuchawkach
Hikaru Takabe to typowa introwertyczna nastolatka próbująca całkowicie odizolować się od otaczającego ją świata, stroniąca od najmniejszych nawet kontaktów ze swoimi rówieśnikami i spędzająca czas ze nieodłącznymi słuchawkami na uszach. Z nikim nie rozmawia, nie interesuje się życiem szkolnej społeczności, spaceruje w samotności lub siedzi zamknięta w pokoju. Nie ma przyjaciół, nie ma koleżanek, nie ma znajomych. I taki układ jej odpowiada: woli słuchać muzyki niż prowadzić dyskusje na tematy, które zupełnie jej nie absorbują. Nie byłoby w tym właściwie nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że pewnego wieczora cicha dziewczyna staje się mimowolnym świadkiem dziwnego zjawiska astronomicznego, które całkowicie odmienia jej życie.
W wyniku uderzenia czegoś na kształt meteorytu organizm Hikaru zostaje doszczętnie zniszczony, a następnie wiernie odtworzony przez kosmiczny twór, który od tej pory funkcjonuje w głowie dziewczyny pod nazwą Tengai. Nadrzędnym celem energii jest odnalezienie i unicestwienie międzygalaktycznego zabójcy i niszczyciela światów Maelstroma, który z kolei wykorzystując chwilę załamania zagnieżdża się w ciele innego ucznia – Shumsuke. Wśród szkolnych korytarzy rozpoczyna się pojedynek dwóch ogromnych sił zamkniętych w wątłych ciałach dwójki nastolatków. Kiedy wydaje się, że niebezpieczeństwo zostało zażegnane, a konflikt na linii Tengai – Maelstrom rozwiązany, akcja zaczyna się tak naprawdę dopiero rozkręcać. Na Ziemi pojawia się Regulator – kolejna potężna istota, której zadaniem jest przywrócenie porządku w procesie ewolucji w ekosystemie. W obliczu globalnego zagrożenia połączone siły dwóch obcych bytów żyjących w ciele uczennicy muszą stawić czoła symulacji zapoczątkowanej przez przedwiecznego strażnika zmian we wszechświecie.
Umiejscowiona w przyszłości historia stanowi odbicie rzeczywistości teraźniejszej z uwydatnieniem jej najważniejszych problemów i niedoskonałości. Dzięki temu z pozoru sztampowa opowieść o nastolatce wplątanej przez obce formy życia w wojnę o ocalenie własnej planety urasta do rangi metaforycznej przypowieści o najcenniejszych wartościach: sile przyjaźni, potędze miłości i potrzebie bliskości drugiego człowieka.
Sztuka łączenia nieprzystających elementów
Fabuła 7 miliardów igieł zgrabnie balansuje między prywatnymi rozterkami nastoletnich bohaterów a apokaliptycznym zagrożeniem wiszącym nad światem. Mimo że komiks zbudowany jest na zasadzie zderzania kontrastów, jego odbiorca nie zostaje wystawiony na próbę zmierzenia się z większymi dysonansami. Na pierwszy plan wysuwa się płaszczyzna fantastyczna, na której ma miejsce konflikt przeciwstawnych kosmicznych energii, natomiast obyczajowy aspekt opowieści nadaje historii wiarygodności i autentyczności. Dodatkowo autor bohaterów przedstawia jako ludzi z krwi i kości, a nie bezwładnych nosicieli nieokiełznanych mocy.
7 miliardów igieł to jednocześnie opowieść o wewnętrznej walce głównych bohaterów z ich emocjami i słabościami oraz historia ścierania się pozaziemskich mocy. Zagadnienie z zakresu socjologii, jakim jest rozdarcie młodego człowieka między potrzebą przynależności do grupy rówieśniczej a pragnieniem zachowania własnej indywidualności, oraz temat funkcjonujący w obrębie fantastyki naukowej, jakim jest walka potężnych sił władających wszechświatem, której wynik zaważy na dalszym życiu lub totalnej zagładzie ludzkiej cywilizacji na ziemi, stanowią dość karkołomne zestawienie. Jednak w przypadku tego komiksu doskonale się uzupełniają i tworzą spójną całość.
Na tym tle autor swobodnie dopasowuje fragmenty dramatyczne (rodzinna tragedia związana ze śmiercią najbliższych osób) do fragmentów komediowych (reakcja kosmicznej energii na piskliwe gaworzenie dziewcząt czy nazbyt energiczne miotanie baseballową piłką). Następnie umiejętnie wplata w to elementy slashera (krwawa masakra na sali gimnastycznej), horroru (przepoczwarzenie człowieka w morderczego jaszczura czy mutacja przywołująca na myśl poskręcane ciało Tetsuo z Akiry Katsuhiro Otomo) i makabreski (przedziwne zespolenie organizmu kaczki z ciałem ryby).
Sceny statyczne, jak relaksująca kąpiel, spacer ulicami zatłoczonego miasta czy zajęcia szkolne, występują równolegle ze scenami dynamicznymi, jak uderzenie meteorytu i spowodowana nim dezintegracja ludzkiego ciała czy zacięte walki często kończące się rozczłonkowaniem lub dekapitacją. Spokojne obrazki z życia codziennego, pełne problemów, trosk, uczuć i radości, koegzystują z zamaszyście nakreślonymi wizjami potyczek kosmicznych mocy i pełnymi napięcia wyobrażeniami zbliżającego się upadku ludzkiej populacji.
Obok postaci realnych (Hikaru, jej ciocia Maki i wujek Tsutomu, koleżanki Saya i Nao czy przyjaciel z dzieciństwa Masaya), występują postaci rodem z horroru (Shumsuke opanowany przez Maelstroma czy Chika ewoluująca w śmiercionośne monstrum), powieści science fiction (Tengai i Mealstrom ograniczone do głosów w głowach bohaterki) czy komiksu superbohaterskiego (Regulator dbający, aby przemiany we wszechświecie odbywały się w odpowiedni sposób).
Siła tkwi w szczegółach
Rysunki Nobuakiego Tadano w 7 miliardach igieł w zależności od nastroju danej sceny są delikatne i miękkie lub ekspresyjne i wyraziste. Jego kreska najczęściej jest realistyczna, choć momentami rysownik pozwala sobie na specyficzne uproszczenia lub deformacje. Postaci również zostały potraktowane realistycznie, brak tutaj odkształceń czy nieprawidłowych proporcji, choć czasami występują schematyczne przedstawienia, charakterystyczne duże oczy, drobne usta i zanikające nosy. Istotną cechą graficznej strony serii jest obsesyjna wręcz dbałość o najmniejsze detale, kompletne wypełnianie kadrów i wyjątkowo szczegółowe tła.
Warto zwrócić uwagę na jakość polskiego wydania komiksu: duża objętość i powiększony format A5 pozwalają docenić kunszt autora i zwiększają przyjemność z lektury, gruby papier i wysokiej jakości druk gwarantują zadowolenie z nasycenia czerni na stronach czarno-białych oraz kolorów na stronach kolorowych rozpoczynających każdy z oryginalnych tomów, a sztywna kolorowa obwoluta, szkice postaci i projekty plansz na końcu albumów oraz dodatkowa historia Hikikomori – Dziewczyna w słuchawkach stanowią gratkę dla kolekcjonerów.
Artystyczny dorobek Nobuakiego Tadano nie jest zbyt obszerny. Drugim komiksem jego autorstwa jest Ethnicity Zero One, osadzona w dalekiej przyszłości opowieść o ludziach zmuszonych do walki z mocno rozbudowanym systemem inwigilacji i do zdobywania punktów obywatelstwa, aby zostać integralną częścią społeczeństwa. Pozostaje zatem mieć nadzieję, że nowa manga twórcy 7 miliardów igieł będzie jednym z kolejnych tytułów opatrzonych logo wydawnictwa JPF i symbolem Mega Manga.
Mają w kolekcji: 0
Obecnie czytają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie czytam
Scenariusz: Nobuaki Tadano
Rysunki: Nobuaki Tadano
Wydawca polski: Japonica Polonica Fantastica
Data wydania polskiego: 17 czerwca 2013
Liczba stron: 400
Format: A5
Okładka: miękka w obwolucie
Papier: offsetowy
Druk: czarno-biały
ISBN: 9788374713115
Cena: 44,99 zł