Another #1
Tajemnica ponad wszystko
Another w sposób naturalny wpisuje się w tzw. mystery writing, czyli tradycjonalistyczny nurt japońskiego pisarstwa, w którym tajemnice odgrywają najważniejszą rolę. Scenarzysta Yukito Ayatsuji jest jednym z założycieli Honkaku Mystery Writers Club of Japan, a jego pierwsza powieść Jukkakukan no Satsujin (The Decagon Mansion Murders) znalazła się na ósmym miejscu w rankingu Top 100 Japanese Mystery Novels of All Time. Przy pracy nad Another nawiązał współpracę z rysownikiem Hiro Kiyoharą, który wcześniej ilustrował mangi takie jak Kimi ni Shika Kikoenai, Shissou Holiday, Kizu czy Tsumitsuki.
Owoc wspólnych działań doświadczonych twórców intryguje i motywuje do przemyśleń. Another to rasowy thriller z elementami horroru. Co prawda nie uświadczymy w nim takich sytuacji, jak na przykład w Doubt autorstwa Yoshiko Tonogai, kiedy to co chwilę ciarki przechodzą nam po plecach, a napięcie rośnie proporcjonalnie do prędkości opadania siekiery mordercy. Jednak ci, którzy pokuszą się o sięgnięcie po Another, wraz z rozwojem fabuły na pewno poczują się usatysfakcjonowani oraz - jak może sugerować sam tytuł - nieco inni.
Istotne nieistotne
Najczęściej w mangach spotykamy się z opowieściami, w których obok jednego wątku wiodącego funkcjonuje wiele tropów pobocznych. Urozmaicają one główną oś fabularną oraz wnoszą do historii dodatkowe informacje. Ayatsuji zadbał, abyśmy w tym tomiku nie spotykali się z czymś takim. Fabuła pierwszego tomiku Another jest jednowątkowa. Być może jakieś scenariuszowe rozgałęzienie będzie miało miejsce nieco później, kiedy dowiemy się już czegokolwiek więcej na temat tej historii czy postaci w niej występujących.
Dzięki czytelnym ilustracjom Kiyohary nie ma sytuacji, w których czytelnik mógłby się pogubić. Wszystko jest tu jasne i przejrzyste. Jednak mimo tego, że opowieść jest jednotorowa, wcale nie należy do nudnych. Niektóre wydarzenia, początkowo pozornie bez znaczenia, z biegiem czasu zaczynają stawać się istotne. Przed głównym bohaterem staje tajemnica sprzed wielu lat, którą musi on rozwikłać. Paradoksalnie jednak, im więcej się o niej dowiaduje, tym bardziej czuje, że oddala się od rozwiązania. A czytelnik wraz z nim.
Dlaczego?
Historia, która stanowi podstawę fabuły, skupia się wokół Misaki. Popularna i lubiana przez wszystkich uczennica z klasy 3-C szkoły Yomikity umarła w tajemniczych okolicznościach. Szok wywołany jej nagłą śmiercią spowodował, że pozostali uczniowie postanowili zachowywać się tak, jakby zupełnie nic się nie stało. Mało tego: udawali, że Misaki wciąż jest wśród nich. Ta dziwna sytuacja trwała aż do ukończenia szkoły, kiedy to Misaki w niewyjaśniony sposób pojawiła się na klasowym zdjęciu.
Od tamtych wydarzeń mija dwadzieścia sześć lat. Nastoletni Kouichi Sakakibara w związku z wyjazdem swojego ojca do Indii przybywa do Yomiyamy, gdzie trafia do nowej szkoły. Już pierwszego dnia w klasie 3-C zauważa, że jego rówieśnicy zachowują się dość niezwykle. Nieustannie zadają mu dziwne pytania, a atmosfera panująca w szkolnych murach staje się coraz cięższa i bardziej napięta. Kiedy Kouichi chce uzyskać jakiekolwiek informacje na temat koleżanki, którą niedawno spotkał, inni uczniowie ignorują go lub szybko zmieniają temat. Dziewczynę zaś traktują tak, jakby w ogóle nie istniała. Cała sytuacja staje się jeszcze bardziej podejrzana, gdy okazuje się, że nauczyciele mają jakiś związek z całą sprawą. Po poznaniu większości kolegów i koleżanek Kouichi zdaje sobie sprawę, że każde z nich chce wiedzieć, jaką wiedzą dysponuje on na temat swojej nowej klasy. Na wystawie lalek gimnazjalista dowiaduje się zaledwie tego, co wydarzyło się na początku tej tajemniczej historii. Czy zna treść całej opowieści? Czy wie, że może być z nią w jakiś sposób powiązany? I dlaczego?
Historia jest wciągająca tym bardziej, że nie wiemy do końca, kiedy tajemnicze wydarzenia sprzed wielu lat miały swój kres. Czytając pierwszy tom Another mamy wrażenie, że cała akcja toczy się gdzieś na bocznym torze. Ktoś gdzieś podąża, znika na chwilę, pojawia się ponownie. Z pozoru błahe i nieistotne sytuacje później mają spore znaczenie dla całości. W finale musi również stać się coś, co nas zaskoczy i co nami wstrząśnie. Szczególnie wtedy, gdy w grę wchodzi śmierć, a główną rolę odgrywa parasol i czyjaś głowa.