Pan Tu Nie Stał!
Następca Kolejki?
Autor: Mateusz 'TheProdigy' GołaszewskiRedakcja: Balint 'balint' Lengyel, Paulina 'Fleschu' Gackowska, Paweł 'BeeRee' Spryszyński, Artur 'GoldenDragon' Jaskólski
Za czym ta kolejka?
Jako, że wspomniana Kolejka bardzo przypadła mi do gustu postanowiłem zagrać również w jej konkurenta. Pan Tu Nie Stał! mieści się w małym pudełku, które zawiera 100 kart (po 20 dla każdego z pięciu graczy), 5 kart pomocy, 36 żetonów towarów, 4 plansze sklepów oraz wszystko nam tłumaczącą instrukcję. Wykonanie stoi na wysokim poziomie, jedynie planszetki sklepów wykonane są z niezbyt trwałego kartonu, który ma tendencję do rozwarstwiania się.
Proszę się nie pchać!
Każdy gracz na początku dostaje 5 kart, resztę kładzie obok. Na stole lądują także sklepy, ich liczba uzależniona jest od ilości graczy biorących udział w rozgrywce. Żetony towarów kładziemy obok zakryte i do każdego sklepu dokładamy po dwa, widoczne dla graczy. Gra podzielona jest na 3 fazy:
- Sprawdzenie przewagi w kolejkach
- Pobranie nowej karty kolejkowicza lub ustawienie się w kolejce
- Powtórzenie czynności z fazy drugiej
Faza pierwsza zapewnia zdobycie punktów na koniec gry. Gracz sprawdza wartość swoich kart w kolejce lub kolejkach i jeśli ma przewagę, zdobywa towar, który kładzie na swoją kartę w kolejce. Karta ta jest teraz jednak słabsza, odejmuje się bowiem od jej wartości wartość towaru, który na niej leży. Jeśli towar ten był ostatnim w sklepie gracz zabiera go, a rywale odchodzą z pustymi rękami. Kiedy ze sklepu znikną wszystkie towary, dokładane są dwa nowe.
W fazach drugiej i trzeciej pobieramy karty na rękę lub dokładamy do wybranej kolejki. Można dołożyć jedną kartę lub kilka, pod warunkiem jednak, że są takie same. Oprócz zwykłych kart są również specjalne:
- Przewodnia siła narodu – powoduje zwiększenie wartości o 1 każdej takiej karty w kolejce,
- Lista kolejkowa – sprawia, że wszystkie karty mają od teraz wartość 1,
- Matka z dzieckiem – można ją zagrać dodatkowo, mimo akcji w fazach 2 i 3,
- Pan tu nie stał! - położona na inną kartę w kolejce, sprawia, że jest ona z niej usuwana
Gra kończy się wraz z wyczerpaniem wszystkich towarów lub kiedy któryś z graczy wyczerpie swoją talię. Kto zgromadził więcej punktów z towarów, wygrywa.
Podsumowanie
Gra jest szybka i łatwa, zasiąść może do niej praktycznie każdy, jednak doświadczonych graczy z pewnością nie zadowoli. Nie wywołuje jednak przesadnych emocji: Wygrałem? Ok, może zagramy teraz w coś innego? Tematyka jest na pewno ciekawsza niż w oryginale. Jeśli komuś znudziła się Kolejka, a chciałby zagrać w coś podobnego, może sięgnąć po Pan Tu Nie Stał!, w przeciwnym wypadku raczej bym sobie odpuścił, bo gra nie zagości zbyt często na stole.
Plusy:
- dobre wykonanie
- nieskomplikowana mechanika
- szybka
- klimat PRL-u
Minusy:
- nie zachęca do ponownego zagrania
- szybko się nudzi
Dziękujemy wydawnictwu Egmont za przekazanie gry do recenzji.
Galeria
Mają w kolekcji: 2
Obecnie grają: 1
Dodaj do swojej listy:



Typ gry: familijna
Projektant: Reiner Knizia
Ilustracje: Marek Szyszko
Data wydania oryginału: 2012
Wydawca polski: Egmont Polska
Liczba graczy: od 2 do 5
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: 45 minut
Cena: 59,99 zł