GOT RPG – Starter
Pierwsza zwrotka Pieśni Lodu i Ognia
Autor: Szymon 'Kaworu92' BryckiRedakcja: AdamWaskiewicz, Tomasz 'Radnon' Cybulski
Na początek mała uwaga z mojej strony – nie podoba mi się nazwa serii wydawniczej. Po angielsku (w pierwszej edycji, w drugiej niestety to zmieniono) było to po prostu Song of Ice and Fire RPG. W wersji polskiej dodano do tego "Gra o Tron” (gdyż mamy do czynienia z drugą edycją), w efekcie pełen skrót to PLIOGOT RPG – długie, prawda? Ma aż 10 liter. Obawiam się, że z tak długim skrótem gra nie będzie miała "chwytliwego skrótu”. W obecnej postaci nazwa jest stanowczo zbyt rozległa – podejrzewam, że wydawca nie miał jak tego zmienić, ale i tak trochę mi z tego powodu smutno. Ze względu na koszmarnie długi skrót, w recenzji używam skrótu "GoT RPG".
Druga mała uwaga z mojej strony – GoT RPG nie jest pierwszą grą RPG opartą o licencję serii książek – wcześniej wydawany był RPG opublikowany nakładem firmy Guardians Of The Order.
Starter Gry o Tron wydano na bardzo dobrym poziomie. Mamy tu kredowy papier, kolorowe ilustracje, a także dwie mapy, przypominające mi najlepsze lata dedeka w Polsce. Ilustracje są dosyć ładne i nie mają żadnego związku z serialem telewizyjnym. Myślę, że pod względem wydania mogę ocenić Starter na 7 punktów w 10-stopniowej skali.
Starter dzieli się na dwie części – Starter właściwy i krótką przygodę Podróż do Królewskiej Przystani.
Starter właściwy rozpoczyna wstęp do RPG i serii książkowej, mający pobieżnie zapoznać z tematem ludzi, którzy nie mają żadnej wiedzy o jednym i / lub drugim. Znajduje się tu także krótki opis świata. Po tym następuje opis mechaniki GoT RPG.
Kluczem do zrobienia postaci są zdolności, odpowiadające mniej-więcej umiejętnościom z D&D. Co ciekawe, w GoT nie istnieje odpowiednik atrybutów. Zdolności to na przykład: Leczenie, Wiedza czy Strzelectwo. Domyślnie zdolności mają wartość 2, ale mogą być większe, co oznacza, że dana postać jest bardziej biegła w danej dziedzinie.
Zdolności mają także specjalizacje, które dają dodatkowe kości specjalizacji. Kości specjalizacji rzuca się podczas wykonywania testu (zawsze kością k6), ale nie zachowuje się ich – przypomina mi to nieco mechanikę Roll and Keep znaną z Legendy Pięciu Kręgów.
Rzut kośćmi powinien przebić Trudność, określoną przez Narratora zgodnie z odpowiednią tabelą.
Poza kośćmi z specjalizacji, istnieją także inne sposoby wpłynięcia na rzut kośćmi, jak choćby modyfikatory (plus lub minus do ostatecznego wyniku), lub kości karne, które odejmują kości od rzutu (zaczynając od najniższych wyników).
W GoT istnieje kilka rodzajów testów. Najoczywistszy i najczęstszy to test prosty, ale istnieją także testy wielokrotne, rywalizacyjne i sporne. Testy wielokrotne to skomplikowane sytuacje polegające na wielu etapach, jak na przykład etapy wspinaczki na stromą górę. Test rywalizacyjny to proste starcia między dwiema postaciami, kiedy nie działają bezpośrednio przeciwko sobie (jak choćby startując w biegu). Test sporny to testy, podczas których postaci bezpośrednio rywalizują ze sobą (jak test Ukrycia kontra test Spostrzegawczości).
Inną ważną cechą postaci, obok zdolności, są punkty losu, przypominające nieco warhammerowe Punkty Przeznaczenia. Młodsze postaci mają ich więcej niż starsze. Punkty losu można użytkować na trzy sposoby: wydać, spalić lub zainwestować – Starter omawia tylko dwa pierwsze sposoby.
W GOT RPG istnieją także Cechy, to jest specjalne zdolności posiadane przez postaci. Przykładowe Cechy to Ekspert Oręża (+1 do obrażeń w walce długim mieczem) lub Mistrz Kruków (pozwala na przesyłanie wiadomości za pomocą tych ptaków). W Starterze znalazły się tylko Cechy gotowych postaci, ich pełna lista będzie dostępna w Księdze Zasad.
Wydanie punktu losu to wprowadzenie małej zmiany do gry, jak np.: uzyskanie +1 kości specjalnej, zamiana kości specjalnej na kość testową, dodanie do sceny drobnego szczegółu itp. Wydany punkt przez pewien czas pozostaje niedostępny, ale się regeneruje. Spalone punkty nigdy się nie regenerują i są na zawsze tracone, ale mogą mieć znaczący wpływ na rozgrywkę, np.: dodanie modyfikatora +5 do rzutu, usunięcie obrażeń czy uniknięcie śmierci.
Po omówieniu sposobów wykonywania testów, Starter przechodzi do zasad walki. W przeciwieństwie do dedeka, istnieje tu odpowiednik klasy pancerza (obrona w walce) i osobno statystyki pancerzy (punkty pancerza), które redukują odniesione obrażenia nawet do 0. Punkty życia są wyliczane na bazie zdolności Żywotność (wynoszą jej potrójność) Istnieją też statystyki broni, które posiadają wiele, naprawdę wiele cech, jak na przykład bliski zasięg, daleki zasięg czy dwuręczny.
Sekwencja walki wygląda bardzo prosto i składa się na nią: rzut na inicjatywę, określenie akcji i określenie jej wyniku. Akcje mogą być darmowe (dowolna ich ilość), mniejsze (dwie w turze) lub większe (dostępna jest tylko jedna). Tura podobnie jak w D&D trwa około 6 sekund.
W GoT RPG istnieją 3 rodzaje notowania upływających punktów życia – obrażenia, rany i poważne rany. Te pierwsze to stłuczenia, które nie stanowią większego problemu. Rany są nieco poważniejsze i utrzymują się dłużej. W końcu poważne rany leczą się naprawdę długo i mają duży wpływ na zdrowie postaci. Rany można mieć aż do poziomu Żywotności i każda daje karę -1 do testów. Poważne rany także można kumulować do poziomu Żywotności i także daje karę -1, ale pozwala wchłonąć wszystkie obrażenia z jednego ciosu, niezależnie od tego jak potężny jest. Jeśli liczba poważnych ran przekroczy żywotność, postać umiera. Co ciekawe, to gracz, a nie Narrator decyduje czy zamienić obrażenia na rany i poważne rany.
Inna ciekawostka – przegrana walka w GoT RPG nie musi oznaczać śmierci postaci – może ona zostać wzięta do niewoli, okaleczona lub stracić przytomność.
W GoT RPG istnieje także cała mechanika intryg i interakcji społecznych – przypomina to nieco zasady walki społecznej z Exalted. Zasady te są podobne nieco do mechaniki walk – istnieje tu statystyka Obrona w intrydze, istnieje odpowiednik punktów życia – punkty opanowania, od których odejmuje się "obrażenia społeczne”. Są tu między innymi reguły nastawienia wraz z mechaniką i modyfikatorami do testów Przebiegłości i Perswazji (łatwiej mieć wpływ na lubianą postać poprzez akcje przyjacielskie, ale trudniej ją okłamać i na odwrót – postać nielubianą łatwiej zmuszać do czegoś kłamstwem niż prośbą). Nastawienie można zmieniać poprzez pewne akcje w walce społecznej.
Sekwencja intrygi nieco przypomina sekwencję walki – intryga ma swój cel, następnie należy określić inicjatywę i technikę (sposób, w jaki coś robimy), następnie należy odegrać czynność, a potem wybrać akcję (co robimy).
W intrygach dostajemy dodatkowe kości specjalne (lub karne) za dobre bądź złe odgrywanie postaci.
Po mechanice intryg dostajemy krótką przygodę Podróż do Królewskiej Przystani. Opowiada ona o podróży do stolicy Siedmiu Królestw i bandytach napotkanych po drodze. W jej trakcie możemy przetestować reguły walki, a także interakcji społecznych. Na końcu przygody dołączono 6 gotowych do gry postaci – moją szczególną uwagę przykuł "giermek” Jonah, który tak naprawdę jest dziewczyną – ładne nawiązanie do postaci Aryi Stark.
Podsumowując, GoT RPG – Starter to dobry produkt. Za zaledwie 10 złotych otrzymujemy 32 kolorowe, lakierowane strony przybliżające nam świat i mechanikę systemu. Zaprezentowane reguły są dobrym wprowadzeniem do systemu i pozostaje nam tylko czekać, aż ukaże się podstawka do systemu. Póki to nie nastąpi, możemy się zająć grą korzystając z przystępnego streszczenia zasad.
Linia wydawnicza: A Song of Ice and Fire Roleplaying
Autorzy: Robert J. Schwalb, Steve Kenson
Tłumaczenie: Grzegorz 'Łysy' Uberman
Ilustracja na okładce: Paolo Puggioni
Ilustracje: Mark Evans, Ted Galaday, Jeff Himmelman, Veronica Jones, Jason Juta, Billy King, Michael Kormack, Andrew Law, Pat Loboyko
Wydawca oryginału: Green Ronin Publishing
Data wydania oryginału: czerwiec 2008
Miejsce wydania oryginału: USA
Wydawca polski: Fajne RPG
Data wydania polskiego: sierpień 2015
Miejsce wydania polskiego: Kraków
Liczba stron: 36
ISBN-13: 978-83-64473-45-6
Cena: 9,90 zł